Strona www.swarzedz.pl

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn
Informacji Publicznej
-A  /  A+
Wysoki kontrast strony / Zwykly kontrast strony
Oficjalna strona Urzędu Miasta i Gminy w Swarzędzu
Logo PR
Logo UE

I LO: oswajamy matematykę z historią w tle

06.07.18

Uczniowie klas II i III I LO w Swarzędzu w roku szkolnym 2016/17 i 2017/18 uczestniczyli z powodzeniem w projekcie współpracy szkół Lycée François Bazin z Charleville-Mézières z Francji i Víðistaðaskóli z Hafnarfjörður z Islandii finansowanego ze środków programu Erasmus plus. Projekt przewidywał realizację wielu zadań wymagających nie tylko znajomości języka angielskiego, który był językiem roboczym projektu, ale także dużej odwagi podczas wystąpień publicznych oraz spotkań w międzynarodowym gronie. Nasi uczniowie wyszli z tej próby zwycięsko, bogatsi o nowe doświadczenia.

Kalendarz projektu przewidywał trzy spotkania: w kwietniu 2017 roku gościliśmy 12 uczniów i 4 nauczycieli w Swarzędzu, w grudniu 2017 roku złożyliśmy rewizytę w Islandii, a w maju 2018 roku we Francji. Nasze spotkania przebiegały niezwykle intensywnie, pracowaliśmy w międzynarodowych zespołach realizując ambitne cele edukacyjne z zakresu matematyki. Mieliśmy okazję poznać styl pracy nauczycieli z Islandii i Francji, którzy przeprowadzili przykładowe lekcje w naszej szkole.

Główną ideą projektu było uzupełnienie kursu matematyki odniesieniami do historii jej odkryć, tak aby matematyka stała się mniej abstrakcyjna, za to bardziej humanistyczna i zrozumiała.

W Polsce zgłębialiśmy zagadnienia związane ze światem liczb i rozwojem narzędzi do liczenia. Powstała mobilna wystawa „Od abakusa do komputera, czyli krótka historia narzędzi do liczenia", która pozostaje w szkole i może służyć wszystkim chętnym szkołom, które będą chciały ją wypożyczyć na czas określony.

Zorganizowaliśmy międzynarodowe mecze w liczeniu na sorobanie, suwaku logarytmicznym i kalkulatorze z wykorzystaniem videokonferencji internetowej, uprawialiśmy geocaching w lasach Nadleśnictwa Babki, otworzyliśmy podwoje „Kawiarni Szkockiej" na wzór Lwowskiej Szkoły Matematycznej Stefana Banacha, rozwiązywaliśmy sudoku i labirynty na wyścigi.

W Islandii eksplorowaliśmy świat geometrii, budowaliśmy i opisywaliśmy interesujące bryły, rozwiązywaliśmy ciekawe problemy matematyczne w międzynarodowych zespołach, realizowaliśmy zajęcia teatralne oraz zajęcia terenowe przy pomocy aplikacji Action Bound. Byliśmy też na wycieczce poświęconej obserwacji delfinów i wielorybów. Mogliśmy też zobaczyć słynny Złoty Krąg - szlak najpiękniejszych wodospadów, zjawisk geotermalnych prowadzący do miejsca powstania pierwszego parlamentu w Europie.

Szkoła francuska prowadziła trzecią część projektu poświęconą algebrze. Jako zespół szkół technicznych była liderem zadań z wykorzystaniem ICT. Dzięki nim zapoznaliśmy się z techniką filmowania i prezentowania w technologii 360° oraz tworzeniem rzeczywistości rozszerzonej tzw Augmented Reality. Jednym z produktów finalnych projektu jest Oś czasu , czyli uporządkowany chronologicznie zbiór plakatów prezentujących najważniejsze odkrycia matematyczne, wyposażony w rzeczywistość rozszerzoną - nagrane przez uczniów dialogi słynnych matematyków. Z pobytu we Francji najbardziej zapamiętamy warsztaty teatralne, w czasie których powstały niezapomniane kreacje aktorskie Archimedesa i Newtona oraz zajęcia z aktorką teatru marionetek z Charleville-Mézières Barbarą Mélois. Bardzo interesująca była też gra miejska z aplikacją Action Bound, a także wycieczka pociągiem do Paryża.

Czas na podsumowanie - jesteśmy bogatsi o wiele nowych doświadczeń i pomysłów na atrakcyjne zajęcia edukacyjne, przeżyliśmy niezapomniane chwile podczas i podnieśliśmy nasze umiejętności w zakresie wystąpień publicznych, nie wspominając o intensywnych ćwiczeniach w komunikacji w języku angielskim oraz z zakresu współpracy z rówieśnikami z innych krajów europejskich.

Wszystkich chętnych do realizacji następnych projektów Erasmus plus zachęcamy do skorzystania z naszych doświadczeń. Chętnie podzielimy się wiedzą na temat budowania projektu, jego realizacji oraz wykorzystania w dalszej pracy.

Elżbieta Paluczek